HOME CONTACT LINKS PRESS / PRENSA / JOURNALISMUS Last actualized: July 19 th; 2017;  by Hubert Weber ©

Årets viner 2000

I overkant av 300 nye viner dukket opp i Vinmonopolets basisliste i løpet av år 2000. Veldig mange av vinene kom, ble testet og forsvant, noen har fått et trofast publikum, mens atter andre igjen er blitt storselgere.

Vi fikk en ny landeplage allerede ved det første nyhetsslippet i januar 2000, nemlig Arcus Produkters hjemmetapning fra den italienske Puglia-regionen, Cappella. Til en pris av kun kr. 60,80 da den ble lansert, var vinanmelderne skjønt enige om at dette var et meget godt kjøp. At importøren i høst valgte å sette opp prisen til 67 kroner har ikke forhindret at Cappella for alvor fikk satt Italia på vinkartet i Norge. Nærmere to millioner liter Cappella har vi drukket i løpet av året, og Italia som vinland har mer enn fordoblet sitt volum i det norske markedet. Bare Chile og Frankrike selger nå mer vin i Norge enn Italia.

Ikke overraskende har Portugal med to viner blant våre utvalgte fra år 2000. Portugisiske viner er fortsatt relativt rimelige i forhold til kvaliteten, så vi gjør rett i å ha et ekstra fokus på Portugal også ved de kommende lanseringene. Det skjer så mye positivt i portugisisk vinproduksjon akkurat nå at det bare må komme nye perler fra dette landet som dessuten har klart å bevare sin egenart gjennom bevisst bruk av egne, nasjonale druer.

I tillegg til de vel 300 vinene som er lansert i Vinmonopolets basisliste, har de norske vinimportørene tilbudt over 1000 nye viner gjennom Bestillingslisten. Mange mener at noen av de beste kjøpene finnes nettopp på bestilling, og stadig flere av de norske vinkjøperne har oppdaget at en aldri så liten skattekiste skjuler seg i den mørkeblåe bestillingslisten.

Best på bestilling:

Cavas de Weinert 1994, kr. 151,70 Dette er bare en helt utrolig vin, fra en av Sør-Amerikas aller beste produsenter.
Argentinske Weinert sverger til gammeldagse produksjonsmetoder, der i gården er det lite ståltanker og lang eikelagring på store, gamle eiketanker.
Vinen er en slags Bordeaux-kopi, laget på druene Malbec, Cabernet Sauvignon og Merlot.
 Produsenten selv mener at 1994 er hans beste årgang siden 1977 og har satt en stjerne på etiketten.
Cavas de Weinert 1994 drikkes utmerket nå, men har også et langt liv foran seg for den som vil ha noe spesielt å legge unna i kjelleren
(1977-årgangen selges for rundt 850 kroner på Systembolaget i Sverige).